Des del curs 2020-2021, l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona impulsen la transformació dels patis de les escoles públiques de la ciutat amb el programa “Transformem els patis”.
Aquest procés de transformació és cocreatiu i compta amb la col·laboració de diverses institucions i professionals. També hi intervé la comunitat educativa, que ha de comunicar les seves necessitats i propostes pel nou pati. Per aquesta fi, es realitzaran diverses sessions de dinamització que comptaran amb la participació de l’AFA i els infants.
Enguany (curs 2024-2025), participem en la dinamització d’aquestes sessions de cocreació per garantir que el nou pati cobreixi les necessitats de les persones que el faran servir.
Objectius i missió de “Transformem els patis”
“Transformem els patis” vol impulsar l’activitat física, fer front al canvi climàtic i aconseguir que les persones reconnectin amb la natura. Té com a objectiu que els patis dels centres escolars per a infants i adolescents siguin un espai de jocs divers i portin salut i benestar. A més, vol que permetin la igualtat entre professorat i alumnat i fomentin la vinculació del veïnat amb el seu entorn.
A cada centre se li ofereix ajuda econòmica i es proporciona assessorament i formació per aconseguir una millora en l’espai físic i de la dinàmica i usos del pati perquè sigui un espai lúdic, educatiu i comunitari.
Procés de cocreació: participació de la comunitat educativa i dels infants
En el procés de cocreació es crea un Grup Motor format per diversos agents. Entre ells, hi ha els representants de la comunitat educativa del centre: alumant, famílies, equip directiu i equip de monitoratge. Aquesta participa en les sessions de cocreació, aportant observacions sobre les decisions dels arquitectes i l’equip municipal. Una altra funció important és compartir la informació de les sessions amb la resta dels membres de la comunitat.
En el Grup Motor, també hi intervé l’equip d’arquitectes, membres de l’Ajuntament i del Consorci i altres institucions relacionades amb la infantesa, l’educació i la salut pública.
Participació en el procés de cocreació
Per aconseguir que les necessitats i propostes es traslladin efectivament al nou pati, es requereix la presència d’un equip de dinamitzadors. Aquí és on entra l’equip de “Replantegem”. La nostra feina és recopilar totes aquelles necessitats i propostes de la comunitat educativa i transmetre-les a l’equip d’arquitectes.
El procés de cocreació consta de 5 fases. La “Fase 0: Informació i sensibilització”, la “Fase 1: Diagnosi i elaboració de i priorització de propostes”, “Fase 2: Avantprojecte”, “Fase 3: Projecte definitiu”, “Fase 4: Transformació del pati“ i “Fase 5: Avaluació”. Nosaltres participem en la sessió informativa inicial (Fase 0), en sessions de dinamització amb les famílies i amb l’alumnat per recollir propostes (Fase 1) i en una sessió on es posa en comú les diferents propostes dels col·lectius per incorporar-les a l’avantprojecte (Fase 1). Durant aquest curs, les escoles on fem les dinamitzacions són Pere IV, Calderón de la Barca i Torrent de Can Carabassa.
Sessió Grup Motor 1: Informativa inicial
En la sessió informativa inicial, o Grup Motor 1, hi assisteixen representants de l’Ajuntament i del Consorci, la comunitat educativa, els arquitectes i nosaltres, els dinamitzadors. En aquesta primera sessió, es fa un resum dels valors i objectius del programa. Després, els representants de la comunitat educativa comparteixen breument les seves observacions i propostes pel pati. Finalment, els arquitectes exposen les mancances i possibilitats que ofereix el pati. Aquí, la nostra feina és fer d’oients i prendre notes del que s’hi diu.
Sessions de recull de propostes: l’alumnat i l’AFA
Aquí, prenem un rol molt més actiu. Dirigim la dinamització per poder recopilar les necessitats i propostes de les famílies i l’alumnat. Aquestes sessions duren una hora i mitja i es fan a cada grup per separat.
Les dinamitzacions a l’alumnat compten amb la presència de dues persones dinamitzadores de l’equip de Replantegem, representants del professorat i la presència opcional d’algun representant de l’Ajuntament o el Consorci. També hi intervé l’alumnat, els representants dels quals poden ser els delegats i delegades de diversos cursos o un curs que els representi a tots.
Cada sessió amb l’alumnat consta d’una introducció al programa i al procés de cocreació i de dues activitats per conèixer les seves opinions i propostes amb relació a la transformació del pati. L’objectiu d’aquestes dinamitzacions és saber quins són els punts forts i febles del pati des de la perspectiva dels infants i quines propostes de transformació voldrien.
Quant a les sessions amb els membres de l’AFA, comencen amb una breu introducció del context del programa i segueixen amb altres activitats. Aquestes serviran per complementar i contrastar la diagnosi del pati dels arquitectes i determinar els objectius i propostes per al nou pati. Aquí, es volen extreure les propostes de les famílies per la transformació del pati.
Sessió Grup Motor 2: priorització de propostes
Per acabar de definir quines propostes prioritzar, es fa una última dinamització, el Grup Motor 2. Hi participen tots els membres del Grup Motor 1, però els arquitectes només escolten i no participen en les activitats de priorització de propostes. Així, s’acaben de prioritzar les propostes de modificació, tractant de donar més veu a l’alumnat que serà el que realment farà ús diari de les noves instal·lacions.
Sessió Grup Motor 3: presentació de l’avantprojecte
Quant a l’avantprojecte dels arquitectes, el Grup Motor 3, es tornen a reunir els membres del Grup Motor 1 i 2 per escoltar als arquitectes. Aquests exposen el seu pla de transformació del pati segons les propostes dels agents. Els altres membres del Grup Motor poden proposar alguna modificació per acabar de definir el que serà el projecte definitiu.
Text escrit per Mariona Ferrandiz, Uri Serra i Anna Maria Morales