Sortim a la natura

Continguts

“Sortim a la Natura” és un projecte pilot elaborat per l’Alba Sanuy, d’Implícita, i subvencionat per l’Ajuntament de Sabadell, en el qual participa la Mariona Ferrandiz. La iniciativa s’està desenvolupant durant el curs 2024-2025, a cinc escoles de Sabadell per realitzar sortides a la natura amb l’alumnat. L’objectiu de projecte és dotar a les escoles d’estratègies pràctiques i teòriques per fer aquestes sortides. A sobre, vol facilitar la connexió de l’alumnat i la comunitat educativa amb la natura.

De què va el projecte “Sortim a la natura”?

El projecte té la missió d’apropar la natura a qui no la té present en la seva vida diària, ja sigui perquè no té oportunitats de connectar-hi o no sap com fer-ho. Específicament ajuda a l’alumnat, el professorat i les famílies dels infants amb aquestes dificultats.

L’objectiu és que aquestes persones facin un hàbit del contacte amb la natura, la coneguin, l’estimin i en formin part i puguin ajudar a altres a fer el mateix.

Per aconseguir-ho, es porten a terme acompanyaments a cinc escoles de Sabadell. Aquests s’estructuren en diverses sessions, destinades a diferents membres de la comunitat educativa i a l’alumnat. A part de les sessions teòriques i teoricopràctiques pel professorat, hi ha acompanyaments presencials de grups classe.

Qui són les acompanyants?

La Mariona Ferrandiz de l’equip Replantegem, s’ocupa de les escoles que ja sortien amb anterioritat, fa acompanyaments a l’escola Tarlatana amb 1r i 2n de primària i acompanyaments a l’escola Samuntada amb infantil. L’Alba Sanuy s’ocupa de fer la resta dels acompanyaments a tres escoles que encara no sortien: Joaquim Blume, Sant Julià i Ribatallada.

En què consisteixen les activitats?

Les sortides volen aconseguir apropar als infants a la natura i generar una sensació de pertinença. Per això, els acompanyaments estan adaptats als diferents cursos escolars, a les estacions i cicles dels éssers vius. A continuació, n’expliquem unes quantes:

  • Activitat de petjades i rastres. Consisteix a familiaritzar a l’alumnat amb les petjades i rastres (egagròpiles, pinyes rosegades o excrements) d’animals els voltants de Sabadell. També se’ls educa sobre les seves característiques i habitats.
  • Activitat amb colors Pantone. Mostra els diferents colors de la natura als infants al llarg de les estacions, fent sortides i observant les coloracions dels diversos elements naturals.
  • Activitats sensorials. Permeten experimentar la natura a través del tacte i l’olfacte en un espai natural, on els infants poden interactuar amb els elements.
  • Activitat de xarxes tròfiques. Donen a conèixer el funcionament de les xarxes tròfiques mediterrànies a través d’activitats de recompte d’animals a l’aire lliure.
  • Altres activitats reivindiquen la nostra connexió i relació de pertinença amb la resta d’éssers vius del planeta i ensenyen a interactuar amb l’espai natural de manera respectuosa.

Finalment, es fan enquestes a professorat per avaluar l’actitud i disposició de l’alumnat a connectar i respectar la natura. Per altra banda, als infants se’ls proposa fer dibuixos d’ambients naturals abans i després de les sortides per veure si incorporen elements nous al paisatge D’aquestes dues maneres podrem validar si l’aprenentatge de les sortides ha estat efectiu i si s’han complert els nostres objectius.

Si necessites ajuda per dinamitzar o desenvolupar activitats que fomentin la connexió amb la natura en l’àmbit escolar pots contactar amb nosaltres.

Text escrit per Mariona Ferrandiz i Anna Mª Morales

“Sortim a la Natura” és un projecte elaborat per l’Alba Sanuy, d’Implícita, i subvencionat per l’Ajuntament de Sabadell, en el qual participa la Mariona Ferrandiz. S’està desenvolupant durant curs 2024-2025, a cinc escoles de Sabadell que volen realitzar sortides a la natura amb l’alumnat. L’objectiu de projecte és dotar a les escoles d’eines i estratègies pràctiques i teòriques per fer aquestes excursions per a facilitar la connexió de l’alumnat i la comunitat educativa amb la natura.

Últims articles

Search