Us presentem “La guia d’activitats pedagògiques Replantegem”, que és un recull de les activitats formatives que oferim als centres educatius. Aquestes activitats poden ser aïllades, formar part d’un cicle de tallers o incloure’s en un projecte més ampli. L’objectiu d’aquesta iniciativa és la incorporació d’elements naturals a les ciutats per fer-les més confortables i saludables. Tot això, des d’un punt de vista multidisciplinari, tenint en compte la natura, els ciutadans i el jovent, per assolir les nostres metes.
Com treballem?
A l’hora de desenvolupar els plans i accions, el nostre equip té en compte quatre principis bàsics:
La biodiversitat urbana
A Replantegem creiem que la biodiversitat és essencial per al benestar de la població i la sostenibilitat de la ciutat. Per això, desenvolupem activitats que permetin als ciutadans conèixer i experimentar la importància de la biodiversitat vegetal i animal.
La vida quotidiana de les persones
Sabem que la millora del dia a dia de la ciutadania i la seva experiència en els espais públics és molt important a l’hora d’aportar-li benestar. Per tant, en els nostres programes tenim en compte les necessitats i desitjos de la població per millorar-ne la qualitat de vida.
La salut de les persones
Sabem que una ciutat saludable és una ciutat on la natura i les persones conviuen en harmonia. Les zones verdes no només embelleixen l’entorn urbà, sinó que redueixen l’estrès, milloren la qualitat de l’aire i promouen hàbits de vida més actius. Per això, dissenyem solucions que incorporen elements naturals en els espais urbans amb l’objectiu de cuidar la salut física i emocional de la ciutadania.
La participació d’infants i joves
Sabem que la participació activa dels infants i jovent i la capacitat de mobilitzar i d’involucrar a altres grups els fa un sector clau en la transformació ciutadana. Per aquesta raó, les nostres iniciatives tenen en compte a l’alumnat i la joventut en el moment de prendre decisions.
Quins projectes oferim?
Les nostres activitats tenen tres elements focals: pedagogia, transformacions urbanes i participació, posant especial atenció als infants i al jovent.
Activitats pedagògiques als centres educatius
En aquests tallers i projectes es parla de problemes ambientals i dels beneficis d’incrementar el verd i la biodiversitat en la ciutat. També es fan mostrejos de la biodiversitat dels voltants de l’escola i es plantegen solucions per millorar-la.
Transformació dels patis i l’entorn escolar
Amb aquestes accions es transformen patis i entorns escolars per millorar el benestar de les persones que els freqüenten. Això es fa a través de naturalitzar-los i fer-los més inclusius.
Ciència ciutadana
Les accions participatives impliquen i sensibilitzen a la població en la preservació de la biodiversitat urbana. Així, a través de la ciència ciutadana les persones poden mostrejar la biodiversitat i col·laborar amb la comunitat científica.
Anàlisi i diagnosi de la biodiversitat i la vida quotidiana
Fem anàlisis i diagnosis tècniques per conèixer l’estat del teixit urbà i proposem intervencions de futur. En l’anàlisi diferenciem els contenidors (punts urbans que contenen) i connectors (espais amb la capacitat per unir dos punts).
Quines activitats pedagògiques hem portat a terme fins ara?
Algunes de les activitats que ja hem desenvolupat són:
- Biodiversifiquem la ciutat. Els alumnes aprendran, a través d’un joc de taula propi, què és la biodiversitat i l’urbanisme. També se’ls ensenyarà com millorar dels espais verds i afavorir la biodiversitat aporta beneficis a la comunitat.
- Mapifiquem la biodiversitat. L’alumnat crea un Metrominut, detectant els espais propers a l’escola que utilitza més. Després desenvolupa un mapa on hi haurà les distàncies i temps entre ells.
- Transformem l’entorn escolar i els patis. Amb un joc de taula propi s’explica la biodiversitat i com coexisteix amb les persones a la ciutat. Fora de l’aula, l’alumnat fa una diagnosi de la biodiversitat i confort de l’entorn escolar. Finalment, els infants proposen millores i en duen a terme algunes.
- Descobrim la biodiversitat de l’entorn urbà i periurbà. Amb dossiers o aplicacions de ciència ciutadana, l’alumnat fa un mostreig de la biodiversitat d’espais verds propers a l’escola.
Si vols conèixer més informació sobre els tipus d’activitats que oferim, pots consultar “La guia d’activitats pedagògiques Replantegem” a continuació.
Si vols saber més sobre les accions, plans i tallers que hem portat a terme us convidem a llegir les publicacions que hem fet aquí.
Si t’inspira alguna de les nostres activitats o vols dissenyar-ne una d’adaptada a les teves necessitats, no dubtis a contactar amb nosaltres. Estarem encantats de col·laborar amb tu!
Text escrit per Mariona Ferrandiz i Anna Mª Morales