Biodiversifiquem la ciutat

Continguts

Biodiversifiquem la ciutat és un joc de taula d’urbanisme d’elaboració pròpia. En ell s’ensenya als infants la importància dels espais verds urbans per mitigar els problemes mediambientals i per millorar el benestar i salut de les persones i la biodiversitat urbana.

En quin context s’emmarca l’activitat?

Aquesta proposta s’emmarca dins de les activitats de formació que des de Replantegem oferim als centres educatius. El joc de Biodiversifiquem la ciutat es pot realitzar com a taller individual o es pot incorporar a un cicle de cinc tallers. Està destinada a diversos graus escolars (primària, secundària i batxillerat) i es realitza dins de l’aula amb una durada d’entre una hora i mitja i dues hores.

Què s’aconsegueix amb aquest joc?

L’objectiu del joc és crear una ciutat biodiversa, amb espais verds que permetin la coexistència de persones i espècies animals urbanes. També s’ha de fer front a impactes que amenacen a l’ecosistema urbà, com les espècies invasores, la contaminació o canvi d’usos dels sols. Al principi de la sessió, la classe s’organitza en grups i cada un crea a la seva pròpia ciutat biodiversa. Al final, es posen en comú les diferents experiències de disseny de ciutats verdes per tal de veure com s’han anat creant les diferents ciutats a partir de diferents contextos.

Quins elements té el joc?

Aquest joc té diferents peces: hàbitats i refugis, espècies animals invasores i autòctones, elements humans com persones o transports i esdeveniments.

  • Els hàbitats poden ser urbans, naturals o mixtes i poden acollir un cert nombre d’espècies animals i elements humans.
  • Les espècies autòctones tenen uns requisits d’hàbitat i algunes estan amenaçades per espècies invasores que impedeixen el seu establiment.
  • Les espècies invasores poden establir-se en certs hàbitats i influencien negativament les espècies autòctones.
  • Les cartes de refugi com hotels d’insectes o caixes niu permeten l’establiment de certes espècies autòctones en hàbitats que, d’altra manera, no les acollirien. 
  • Els elements humans com les famílies, grangers, oficinistes o transports ocupen els espais urbans.
  • Les cartes d’esdeveniments poden tenir efectes positius, negatius o ambivalents. La gestió d’espècies invasores permet l’eliminació d’una d’aquestes. La contaminació de sols invalida un hàbitat. El canvi d’usos del sol permet canviar un habitat per un altre.

Com funciona el joc?

La classe es divideix en diversos grups i cada un munta el seu propi taulell per crear la seva ciutat biodiversa. Per fer-lo es trien les peces hexagonals d’hàbitat i un cop muntat el taulell cal que els membres del grup vagin revelant la resta de peces. Es distribueixen les espècies autòctones i invasores i les peces d’elements humans pel taulell, es col·loquen refugis i es juguen els esdeveniments. Al final, es comenta cada ciutat bioidversa.

Si voleu més informació sobre les activitats pedagògiques que oferim a centres educatius podeu consultar La Guia d’Activitats pedagògiques REPLANTEGEM o podeu llegir les nostres entrades sobre formacions i activitats que hem realitzat.

Text escrit per Mariona Ferrandiz i Anna Mª Morales

Des de Replantegem hem desenvolupat el joc de taula “Biodiversifiquem la ciutat”. Amb aquest joc d’urbanisme es vol donar a conèixer a l’alumnat què són la biodiversitat urbana i l’urbanisme. També s’ensenya que la conservació dels espais verds urbans és molt útil per fer front als problemes ambientals. A part dels beneficis ecològics, aquests milloren el benestar i salut de la ciutadania. En aquest post parlem sobre com funciona aquest joc d’elaboració pròpia.

Últims articles

Search